På www.GUIDEN65.dk kan man som det første sted i Danmark anmelde hjælpemidler og velfærdsteknologi og læse om andres erfaringer.
I takt med at danskerne lever længere og markedet for velfærdsteknologi vokser, er der behov for nytænkning på ældre- og omsorgsområdet. For at imødekomme dette behov tilbyder GUIDEN65 overblik og viden om markedets velfærdsteknologier gennem personlige vurderinger fra andre brugere.
GUIDEN65 er stedet, hvor brugere og pårørende bliver hørt og hvor kommuner og virksomheder hurtigt kan få viden om, hvordan deres borgere og kunder oplever deres services. GUIDEN65 udvider dialogen mellem de forskellige interessegrupper gennem artikler med personlige historier såvel som råd og viden fra eksperter. Alle kan anmelde produkter og på den måde dele egne holdninger og behov.
Den første af sin slags
På GUIDEN65 er der især fokus på områderne demens og fald, som hver især har fået sin egen guide: demensGUIDEN og faldGUIDEN. Under disse finder man specifikke hjælpemidler, en stor samling af viden, faglig rådgivning og personlige anbefalinger vedrørende fald og demens.
”Vores vision er, at vores platform kan fremme livskvalitet og gøre tilværelsen lidt lettere for folk med funktionsnedsættelser inde på livet. Når helbredet begynder at udfordre, vil vi være platformen, hvor man som ramt og som pårørende kan finde hjælp til selvhjælp. Det skal være nemmere at hjælpe hinanden, så man fortsat kan leve livet, på trods af udfordringer ” forklarer co-stifter Esther Davidsen.
Det er planen, at GUIDEN65 fremover skal inkludere alle sundheds- og velfærdsteknologiske områder og services, således at den kan blive samlingsstedet for ældre, deres pårørende og alle andre, der arbejder indenfor ældreområdet.
FAKTA: På GUIDEN65 har brugere og fagpersoner ordet
- GUIDEN65 er stiftet af Sussi Bianco og Esther Davidsen
- GUIDEN65 er en brugerdrevet platform, hvilket vil sige, at det er brugerne selv eller de fagprofessionelle, der sammen med en bruger anmelder velfærdsteknologi og hjælpemidler.
- GUIDEN65 giver bedre overblik over, hvad der findes af hjælpemidler og velfærdsteknologi på markedet lige nu.
- GUIDEN65 samarbejder med en række virksomheder, kommuner, organisationer og uddannelsesinstitutioner.
Produkter og anmeldelser på GUIDEN65
Hos GUIDEN65 er vi glade for at samarbejde med en bred vifte af virksomheder, som har produkter og services, der er relevante for både fagpersonale, ældre borgere og for deres pårørende.
Sarita Pearl
Sarita Pearl er en brocheformet tryghedsendhed, som har indbygget faldalarm og kaldefunktion, som kan designes efter brugerens egne behov. Produktet har i gennemsnit 4,3 stjerner på GUIDEN65 og en bruger Benny skriver f.eks. at “Man føler sig mere sikker når man har den på, da man ved at den reagere hvis man falder og viser hvor man er. Det er en stor hjælp når man er ude alene at handle, gå tur eller lignende”.
Videobog
Videobogen er udviklet af Seniorliv. Videobogen har en integreret skærm, som kan vise filmklip og billeder. På denne måde kan brugeren få genoplivet gode minder med børn, børnebørn og venner, og kan derved berige livet for en demensramt, som kan have svært ved at huske betydningsfulde minder fra fortiden.
FLINK
FLINK er en ældrevenlig kommunikations-app, som gør det lettere for seniorer at holde kontakt med børn, børnebørn og venner. Appen har i gennemsnit fået 4,9 stjerner på GUIDENs side, og en bruger skriver f.eks. at “Efter jeg er begyndt at bruge FLINK, har det gjort det nemmere for mig at holde en tæt kontakt til mine bedsteforældre. Det erstatter ikke telefonopkaldet, men i en travl hverdag har vi mulighed for at kommunikere, høre hinandens stemmer og følge mere med i hinandens hverdagsliv meget oftere”.
RaskRask
RaskRask er en massageservice, som tilbyder professionel massage til dig i dit eget hjem – lige når det passer bedst ind i din hverdag. RaskRask har i gennemsnit fået 5 stjerner på GUIDENs side, og en bruger skriver f.eks. at “Med RaskRasks koncept, var det både nemt og bekvemt at få hjælp. Det giver en følelse af at man, trods skader og skavanker, er selvstændig. Det var enkelt at booke en tid, og massøren var professionel, spurgte ind til mine ønsker og efterlod mig smertefri og ved godt humør. Jeg kan kun anbefale RaskRask og deres dygtige team”.
Maria Tønnersen er sygeplejerske og indehaver af Demensliv Hun har valgt at være co-founder af “DemensGUIDEN” for at støtte op om at give en større stemme til mennesker med demens og deres pårørende. “DemensGUIDEN” gør brugerne til specialisterne, og det forpligter os fagprofessionelle til at lytte til dem. Det er trods alt mennesker med demens der er eksperter på netop demenssygdomme”
“Vi skubber og presser mennesker og systemer til at gå den ekstra mil der er nødvendig, for at skabe et godt liv med demens”, siger Maria Tønnersen.
“DemensGUIDEN er med til at vende tingene på hovedet ved at give brugerne af velfærdsteknologi mulighed for at dele viden og erfaring om hvilke velfærdsteknologiske løsninger der kan afhjælpe hverdagens udfordringer. “.
DemensLiv hjælper alle der er berørt af demens, med at leve et godt liv og blive hørt. Vi hjælper med at navigere i det komplekse system der træder i kraft når en demenssygdom bryder ud. Ring til Demenslivs Livline når du har spørgsmål relateret til demens. Teamet består af sygeplejersker med solid viden og erfaring indenfor demensområdet.
Besøg DemensGUIDEN og se alle relevante hjælpemidler og videndeling
Vil du lave en anmeldelse – så tager det kun 3 minutter – prøv selv
Har du et produkt eller en service der skal med på GUIDEN65?