Hvad er en moderne hjælpemiddelcentral?

Hvor finde du hjælpemidler? Du kan se de mest anvendte og traditionelle hjælpemidler på kommunernes hjælpemiddelcentraler. I mange byer suppleres de med mere fremtidsrettede Living Labs. På internettet kan du finde hjemmesider med flotte hjælpemidler og moderne velfærdsteknologier.

GUIDEN65 giver dig et overblik

  1. Hvad er en klassisk hjælpemiddelcentral?
  2. Kommunens bevilling af gratis hjælpemidler
  3. Hvad er et Living Lab: den moderne hjælpemiddelcentral
  4. Besøg Living Labs i Danmark – åbningstider og kontaktinfo
  5. Hjemmesider: De døgnåbne hjælpemiddelcentraler
  6. Hvor finder du det du søger? Online – eller hos kommunens hjælpemiddelcentraler?
  7. Fakta om kommunens oplysningspligt overfor dig der leder efter hjælpemidler

Hvad er en klassisk hjælpemiddelcentral?

Helt praktisk er en hjælpemiddelcentral en kommunes lager med de mest brugte hjælpemidler. Afhængig af hvilken kommune du bor i, kan hjælpemiddelcentralen hedde noget forskelligt (hjælpemiddelhus, hjælpemiddeldepot, hjælpemiddelcenter mm.).

Åbningstider
Mange steder har hjælpemiddelcentralen bestemte åbningstider. Her kan du ofte afprøve hjælpemidler, samt hente og aflever dem.
Nogle steder kan du besøge den uden aftale, men det afhænger af, hvilken kommune du bor i. Du kan undersøge om din kommunes hjælpemiddelcentral har bestemte åbningstider på kommunens hjemmeside.  

Kommunens bevilling af gratis hjælpemidler 

Hvis du synes, du har brug for et hjælpemiddel, kan du ansøge din kommune om en visitation. Hvis din ansøgning bliver godkendt, får du besøg af en visitator fra kommunen, som vurderer din situation og dit behov for et hjælpemiddel. Hvis visitatoren vurderer, at du vil have gavn af et hjælpemiddel, så får du det bevilliget ─ det vil sige, at kommunen betaler. Hvis kommunen ikke vurderer at du har et behov som de kan dække, skal du selv købe dit hjælpemiddel.

I nogle kommuner er det muligt at møde personligt op på hjælpemiddelcentralen og lave en ansøgning der. Eksempelvis i Silkeborg Kommune: HjælpemiddelHuset Silkeborg

Du har ret til selv at vælge dine hjælpemidler – også når kommunen betaler. Du skal benytte dig af fritvalgsordningen, som er beskrevet i GUIDNE65 artiklen her

Ofte vil du skulle sende en ansøgning elektronisk via din kommune. Hvordan du gør det, kan du læse mere om her: Hvor finder jeg hjælpemidler?

Living Lab: den moderne hjælpemiddelcentral?

Som besøgende i et moderne Living Lab kan du se og prøve forskellige hjælpemidler og velfærdsteknologier. Formålet med et Living Lab er at skabe mere åbenhed og inddragelse af brugere og pårørende.

Et Living Lab adskiller sig fra den mere traditionelle hjælpemiddelcentral på den måde, at der i et Living Lab typisk vil være flere teknologiske og mere moderne hjælpemidler.

Hvert Living Lab har sit eget udvalg af hjælpemidler udstillet, og i nogle tilfælde udskiftes de løbende. Derfor kan du som bruger ikke nødvendigvis afprøve alle de forskellige typer af for eksempel rollatorer for at finde den, der passer bedst til dit behov.

Living Labs i Danmark

Der findes Living Labs rundt omkring i hele Danmark, og for det meste kræver det ikke nogen forudgående aftale at komme på besøg

Odense – Det Hjælpsomme Hjem

Her kan du finde Living Labs i Danmark:

Hjemmesider: De døgnåbne hjælpemiddelcentraler

Som alternativ til de fysiske hjælpemiddelcentraler og Living Labs findes der online hjemmesider. En hjemmeside kan fortælle om de løsninger, du har brug for, når du har brug for dem. En online hjælpemiddelcentral har ikke nogle bestemte åbningstider. Det giver en frihed, at du kan finde råd og produkter, når det passer dig.
Du kan blive inspireret af GUIDEN65s online oversigt over udvalgte hjælpemidler og velfærdsteknologier HER

Find råd og vejledning på GUIDEN65

På en online hjælpemiddelcentral, som for eksempel GUIDEN65, kan du få råd og vejledning til, hvad du kan gøre for at forebygge og forhindre fald. Måske har du brug for støtte, når du går, og i det tilfælde kan en rollator være løsningen. Det kan også være, at du har mere gavn af en CrossWalker, som er et hjælpemiddel, der mobiliserer, træner og vedligeholder hele kroppen under gang.

En klassisk rollator eller en ny CrossWalker? Hvis du er i tvivl om hvilket hjælpemiddel, der vil passe til netop dig, kan du på GUIDEN65 læse om andre brugeres erfaringer med hjælpemidler.

På GUIDEN65 kan du også finde tips og gode råd. Eksempelvis kan du læse om, hvordan en faldalarm kan være med til at give tryghed i tilfælde af et fald.

 

Hvor finder du det du søger?
Online – eller hos kommunens hjælpemiddelcentral?

  • Kommunerne vælger deres sortiment efter det offentliges retningslinier og her finder du både solid kvalitet og godt gennemtestede hjælpemidler. Kommunens faglige medarbejdere kan vejlede dig i af få det helt rigtige produkt – og du får gratis de produkter som de vælger.
  • Stadig flere vil gerne selv vælge. Man kan ønsker sig et let og elegant produkt, i en stil som man kan lide at bruge og at blive set med. Der er kommet mange smarte, moderne hjælpemidler, der er designet til at bringe både glæde og gavn. Hvis det tiltaler dig, kan du undersøg hvad der findes af mere moderne kvalitetsprodukter.
  • Blandt de mest sete løsninger på GUIDNE65 er designerlampen GLØD, der er perfekt til nattens pauser, en håndvarmer i smukke farver der passer til gigthænder, en pedaltræner hvor hastigheden styrer afspilningen af en kørevideo, der motiver til træning – og et læderbælte der kan fås uden besværlige huller.
    Se et udvalg af de mest populære hjælpemidler og teknologier, blandt andre brugere af GUIDEN65 

 

Fakta om kommunens oplysningspligt overfor dig
I følge Servicelovens § 10, stk. 4. har kommunerne oplysningspligt. Det vil sige, at kommunerne skal give borgerne mulighed for at få viden om, hvordan hjælpemidler og moderne velfærdsteknologier kan understøtte dem i dagligdagen, for at borgerne kan blive mere selvhjulpne og uafhængige af hjælp fra det offentlige.
Derfor har kommunen altså pligt til at oplyse Fru Hansen om, hvordan hun med en velfærdsteknologi eller et hjælpemiddel kan få hjælp til at gøre hverdagen lettere.

 

Hvis du har spørgsmål eller forslag til emner, du godt kunne tænke dig, at vi skriver om her på GUIDEN65, er du velkommen til at skrive en mail til os på: info@guiden65.dk.

  • Brugervenlighed
  • Instruktion
  • Opstart
  • Design
  • Holdbarhed
  • Service
  • Pris/kvalitet
  • Øget selvstændighed
  • Øget livskvalitet
Brugeranmeldelse
  • Brugervenlighed
    Sender

    Hvor let er hjælpemidlet at bruge? (1 stjerne er dårligst, 5 stjerner er bedst)
  • Instruktion
    Sender

    Hvor god er den instruktion, du har fået? F.eks. gennem brugermanualen, videovejledning, mundtlig instruktion m.m.
  • Opstart
    Sender

    Hvor let er det at starte med at bruge hjælpemidlet?
  • Design
    Sender

    Kan du lide udseendet?
  • Holdbarhed
    Sender

    Bliver det hurtigt slidt, eller går det nemt i stykker?
  • Service
    Sender

    Er det nemt nok at få hjælp, hvis der opstår problemer med hjælpemidlet?
  • Pris/kvalitet
    Sender

    Stemmer hjælpemidlets kvalitet overens med det, du betalte for det?
  • Øget selvstændighed
    Sender

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til mere selvstændighed?
  • Øget livskvalitet
    Sender

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til at øge livskvalitet?
Scroll to Top
Scroll til toppen