Motion og demens

Motion og demens er kommet i søgelyset sammen. Af gode grunde. Motion er en af de allervigtigste livsstilfaktorer – både for et godt fysisk helbred men også for hjernens sundhed. Hvorfor motion og demens hænger sammen, og hvorfor det er så godt, er forklaret nedenfor.

En sund livsstil, alt fra ikke-rygning, begrænset indtag af alkohol, til sund kost og vægtkontrol, er vigtig for forebyggelse, udsættelse, og formindskelse af effekten af demens. Men verdenssundhedsorganisationen WHO har gjort det helt klart, at motion er en af de allervigtigste livsstilfaktorer. Hvorfor motion er så godt, og hvad den enkelte kan gøre, for at forbedre deres situation er forklaret nedenfor.

Indledningsvis skal det nævnes, at WHO skønner, at borgere i USA alene bruger mere end 14-15 milliarder kroner om året på disse populære apps. Men virker de? Det er der desværre ikke meget, der tyder på.

Der er ikke meget, der tyder på, at de hukommelses-apps, som mange mennesker køber i håbet om en hurtig og nem forbedring af hukommelsen, er vejen frem.

mobil og motion
Læg mobilen fra dig – og motioner!

WHO understreger, det er meget bedre at bruge sin tid på motion. Det betyder ikke, man skal droppe hjernegymnastik-øvelser som kryds-og-tværs, Suduko, og lignende ‘spil.’ De er nyttige – og er god underholdning.

 

Forskningsbaserede anbefalinger

Motion er vigtig for det fysiske velvære men har også en positiv effektiv på hukommelsesproblemer.

WHO siger, at man skal dyrke 150 minutters moderat, fysisk aktivitet per uge, inklusiv styrketræning (vægte, mv). Det svarer til en halv time, 5 dage om ugen (eller 35-40 minutter 4 gange om ugen).

Blandt de aktiviteter, som har en klar, positiv forbindelse til forbedret hukommelse, nævnes aerobiske aktiviteter som cykling, rask gang, jogging, og svømning samt vægttræning, og tai chi. Der er med andre ord ikke tale om atletiske træningprogrammer, som kun de færreste kan præstere.

For en ordens skyld skal det siges, at man kan ikke udelukke, at “forbindelse” mellem hukommelse og fysisk aktivitet er et udtryk for, at personer, som er motiverede for at dyrke motion, har andre karakteristika (inkl. genetiske), som har en indflydelse.

Hvorfor er motion så godt for hjernen?

Al motion er godt, fordi det stimulerer blodgennemstrømningen i hjernen. Det reducerer sandsynligheden for, at man får det, man kalder vaskulær demens — en almindelig form for demens. Fysisk aktivitet stimulerer også dannelsen af nye blodkar i hjernen, hvilket også bidrager til bedre blodgennemstrømning . . . og øget blodgennemstrømning er vigtig for fjernelsen af skadelige stofskifteprodukter, som hober sig op.

Fysisk aktivitet stimulerer dannelsen af nye blodkar i hjernen og øger blodgennemstrømningen; med andre ord: Man får en yngre hjerne.

Motion reducerer tillige risikoen for for højt blodtryk og Type 2 diabetes. Hvis man allerede har det, kan motion hjælpe til at reducere alvorligheden deraf. Begge disse lidelser er forbundet med demens.

Endelig kan motion både forebygge og afhjælpe depressioner, og hjæpe til bedre at opnå bedre søvn. Begge dele er risikofaktorer for demens.

. . . personer, som undlod regelmæssig, moderat motion havde nedsat mental funktion og langsommere hjerneaktivitet senere hen i livet.

Et sjældent langtidsstudie om demens og motion blev offentliggjort i JAMA Psychiatry i 2017 startede i 1985 og omfattede 3.247 voksne i alderen 18 til 30 år. Da det sluttede, var forsøgspersonerne midt i 50-erne. Undersøgelsen viste at personer, som så TV i mere end 3 timer om dagen eller undlod regelmæssig, moderat motion havde nedsat mental funktion og langsommere hjerneaktivitet senere hen i livet.

Motion er en genvej til et socialt liv

Et andet vigtigt aspekt af motion er, at personer, som er fysisk aktive, normalt har flere sociale aktiviteter, som  kræver mentalt engagement. Det kan være alt fra en jogging klub og voksenfodbold til basketball pickup, selskabsdans, og doubles tennis. Aktiviteter med intellektuel stimulering, så som en bogklub, bridge, eller et debatforum, er også vigtige.

Tilsammen er disse sociale aktiviteter med til at gøre os mentalt aktive og friske. Og det starter ikke ved at sidde foran sit TV eller være lænket til sin smartphone.

Husk, selvom det er bedst at starte, inden man ser de første tegn på demens, er det aldrig for sent at begynde.

Start NU! Gør motion til en del af din daglige rutine.

 

Læs også

Se endvidere GUIDEN65’s artikel arkiv med artikler om mange andre aspekter af demens, samt oversigtsartiklen: Hvordan kan demens forebygges eller udskydes.

– Af special interesse er motion og kognitiv funktion samt blodtryk og demens.

Kilder:

Denne artikel er baseret på materiale fra Mount Sinai School of Medicine i New York, V.A. Boston Healthcare System, Boston University’s School of Public Health, og Harvard T.H. Chan School of Public Health.

 

 

  • Brugervenlighed
  • Instruktion
  • Opstart
  • Design
  • Holdbarhed
  • Service
  • Pris/kvalitet
  • Øget selvstændighed
  • Øget livskvalitet
Brugeranmeldelse
  • Brugervenlighed
    Sending

    Hvor let er hjælpemidlet at bruge? (1 stjerne er dårligst, 5 stjerner er bedst)
  • Instruktion
    Sending

    Hvor god er den instruktion, du har fået? F.eks. gennem brugermanualen, videovejledning, mundtlig instruktion m.m.
  • Opstart
    Sending

    Hvor let er det at starte med at bruge hjælpemidlet?
  • Design
    Sending

    Kan du lide udseendet?
  • Holdbarhed
    Sending

    Bliver det hurtigt slidt, eller går det nemt i stykker?
  • Service
    Sending

    Er det nemt nok at få hjælp, hvis der opstår problemer med hjælpemidlet?
  • Pris/kvalitet
    Sending

    Stemmer hjælpemidlets kvalitet overens med det, du betalte for det?
  • Øget selvstændighed
    Sending

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til mere selvstændighed?
  • Øget livskvalitet
    Sending

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til at øge livskvalitet?
Kommentarbedømmelse 0 (0 anmeldelser)
Scroll til toppen