På platformen Guiden65 deler brugere og fagpersoner erfaringer med hjælpemidler og velfærdsteknologi. Nu har bagmænd bag platformen startet samarbejde med Københavns Professionshøjskole
Et nyt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole og anmelderplatformen ‘Guiden65’ er netop sat i søen.
Det giver de sundhedsfaglige studerende et nyt redskab til dialog med borgerne, når de sammen vurderer hjælpemidler i praksis.
Guiden65 har specialiseret sig i brugeranmeldelser af hjælpemidler og velfærdsteknologier. Anmeldelser, der kan vejlede pårørende og brugere til at træffe de rigtige valg.
Den nystartede platform arbejder for at øge brugernes livskvalitet ved at vise andre brugeres anmeldelser af produkter og løsninger samt give adgang til faglige artikler og vejledninger på sundheds- og velfærdsområdet.
– Når vi indhenter anmeldelser, lader vi de mennesker, der bruger velfærdsteknologi komme til orde. Det gør vi ved at invitere dem til at dele deres erfaringer med hinanden på en hurtig og overskuelig måde, siger Sussi Bianco, der er en af stifterne af Guiden65.
Hun forklarer, at man som brugere eller pårørende på Guiden65 kan tage udgangspunkt i andres erfaringer med velfærdsteknologi og hjælpemidler og på den baggrund blive i stand til at træffe valg, der er helt rigtige for ens egen situation.
På samme måde får fagpersoner, med andres faglige vurderinger, de bedste forudsætninger for at finde de helt rigtige løsninger til deres borgere.
Supplement til andre baser
Platformen kan ses som et supplement til Hjælpemiddelbasen og de tungere teknologivurderinger.
For at udbrede kendskabet tog Sussi Bianco kontakt til Københavns Professionshøjskole, som blandt andet uddanner sygeplejersker, ergoterapeuter og fysioterapeuter.
– Fagprofessionelle er nøglen til dem, der bruger produkterne – ofte fordi de selv er involveret i valget og brugen af produkterne, forklarer Sussi Bianco.
– Det kan være de fagprofessionelle, der er involveret i visitationsprocesser eller dem, der i den daglige praksis hjælper de ældre og andre hjælpemiddelbrugere, siger hun.
En del af samarbejdet går dermed på, at de studerende udarbejder anmeldelser i samarbejde med ældre og andre hjælpemiddelbrugere, som de studerende møder og samarbejder med i praksis.
De kan lave anmeldelser med udgangspunkt i egne erfaringer med forskellige produkter, eller de kan sætte sig sammen med brugerne og hjælpe dem med at anmelde produkter.
GUIDEN65 er et nyt fagligt redskab
De studerende opnår et overblik over, hvad der findes inden for hjælpemidler og velfærdsteknologi. Det er et overblik, som mange studerende har efterlyst. Helle Mousing, der er Uddannelsesleder på Ergoterapeutuddannelsen fortæller:
– Jeg ser Guiden65 som en helt ny måde at give vores studerende adgang til borgerens erfaringer med hjælpemidler. Anmeldelserne er en nem og enkel metode til at få indblik i borgerens perspektiv, fordi anmeldelserne understøtter vores fokus på at borgeren er ekspert i sit eget liv, siger hun.
Guiden65 arbejder lige nu på at udvikle systemer, som gør det nemt for underviserne og de studerende at gå ind på hjemmesiden og lave anmeldelser.
Næste skridt på vejen er, at projektet bliver udrullet i forbindelse med undervisningen i efteråret.
Samarbejdet mellem Guiden65 og Københavns Professionshøjskole indebærer desuden videreudvikling af platformen. Det sker blandt andet ved, at Københavns Professionshøjskole bidrager med vidensartikler på baggrund af resultater fra kommende forskningsprojekter og ekspertviden fra deres faglige eksperter.