Motion giver yngre hjerner

Motion giver yngre hjerner? Det lyder som sød musik. Homo sapiens har over et par millioner år udviklet sig til at bevæge sig. Men et liv med motion og yngre hjerner er på vej ud. Prisen for vor tids livsstil er i den henseende høj.

I en fascinerende artikel forklarer en psykologi professor fra Northeastern University i Boston, hvad der står på spil. Han har brugt årtier på at studere motion og hjernefunktioner som fokus, hukommelse, og visuel orientering. Så han ved hvad han taler om. Nedenfor gengives de vigtigste konklusioner fra hans artikel.

For første gang nogensinde har yngre generationer en kortere levetid end deres forældre!
Prof. Charles Hillman

Det har ikke været ret mange studier, som viser, hvorfor hjernen fungerer bedre, når vi motionerer. Det er først fornyligt, at teknologien er god nok til, at vi kan studere “mekanismerne.”

Hvad er mekanismerne?

Hjerneceller (neuronerne) kommunikerer ved elektriske impulser. Når de arbejder synkront, er det ligesom tilskuerne til en fodboldkamp, som jubler samtidig, når der scores. Disse synkrone pulseringer er, hvad vi kalder hjernebølger.

Lav-frekvente hjernebølger er karakteristiske for banale, rutiemæssige aktiviteter som tandbørstning, bilkørsel, og søvn. Høj-frekvente bølger, de såkaldte beta-bølger, er aktive, når vi er vågne og mentalt engageret i aktiviteter, som inkluderer hukommelse, fokusering, og behandling af informationer.

Hjernebølgerne er mere aktive når vi dyrkere motion, formentlig mere end på noget andet tidspunkt.

Hvad sker der, når vi motionerer?

Vi kender det allesammen: Ved aerobisk motion stiger vores hjerteslag, og vejrtrækningen bliver hurtigere. Lungerne forsyner blodet med mere ilt. Og ligesom musklerne, så optager hjernen mere glucose og andre kulhydrater. Men i lang tid var man ikke klar over, hvad hjernen brugte al den energi til.

Resultatet af motion er en fornyelse af neurotransmittere (forbindelser mellem hjerneceller)

Men nu ved man, at hjernen opbygger flere neurotransmittere, dvs flere hjernecelle-forbindelser . . . og det er denne fornyelse af hjernen, som er så vigtig et resultat af motion.

Under motionen skifter vore hjernebølgernes frekvens og størrelse. Vi har flere beta-bølger – dvs, vi er mere “på tæerne,” mere modtagelige for indkommende information, især visuelt stimulerede information. Dette er vigtigt for at kunne zoome ind på ting i omgivelserne, som kan være kritiske for os – ligesom i fortiden, da man enten var “jæger” eller “bytte” – og filtrere de informationer fra, som ikke er vigtige.

Bliver man yngre?

Ja, det ser det ud til.

For det første viser studier, at motion øger produktionen af vækst-fremmere, som ernærer nye neuroner og hjælper eksisterende celler til at overleve. Nye celler har behov for mere næring, og motion er en måde at forsyne dem med, hvad de har behov for. For det andet foregår der en vækst i de blodkar, som transporterer næringen.

Disse ændringer kommer efter nogle uger med motion, men virkningen varer i lang tid. Det gode er, at ændringerne sker i de regioner af hjernen, som er ansvarlige for kognitive funktioner (hippocampus). Med andre ord, man får en “yngre” hjerne med hensyn til hukommelse, koncentration, multi-tasking, og behandling af sanseindtryk.

Det er også fastslået, at den grå hjernemasse vokser, når man motionerer. Det er tillige i de regioner, som rummer evnerne til koncentration og problem-løsningsevner (generel IQ).

Alt i alt peger disse karakteristika på en hjerne, som neurologer sammenligner med “unge hjerner.”

Er motion den magiske løsning?

Selvom vi ikke skal forvente en højere IQ ved blot at motionere, er der al mulig grund til at inkludere motion i éns livsstil. Vores sundhed, og i høj grad vores mentale sundhed, afhænger af, om vi motionerer eller ej. Man kan endda håbe, at mange af vores sundhedsproblemer kan løses med motion i stedet for medicin.

Og hvis det med motion ikke lyder så tiltrækkende, så skal vi ikke glemme, at motion ikke behøver at være på et løbebånd. Hvis årene med aktiv sport er forbi, er det godt at huske at sex rangerer som aerobisk motion på niveau med en 3 km, rask gåtur!

  • Brugervenlighed
  • Instruktion
  • Opstart
  • Design
  • Holdbarhed
  • Service
  • Pris/kvalitet
  • Øget selvstændighed
  • Øget livskvalitet
Bruger Anmeldelse
  • Brugervenlighed
    Afsendelse

    Hvor let er hjælpemidlet at bruge? (1 stjerne er dårligst, 5 stjerner er bedst)
  • Instruktion
    Afsendelse

    Hvor god er den instruktion, du har fået? F.eks. gennem brugermanualen, videovejledning, mundtlig instruktion m.m.
  • Opstart
    Afsendelse

    Hvor let er det at starte med at bruge hjælpemidlet?
  • Design
    Afsendelse

    Kan du lide udseendet?
  • Holdbarhed
    Afsendelse

    Bliver det hurtigt slidt, eller går det nemt i stykker?
  • Service
    Afsendelse

    Er det nemt nok at få hjælp, hvis der opstår problemer med hjælpemidlet?
  • Pris/kvalitet
    Afsendelse

    Stemmer hjælpemidlets kvalitet overens med det, du betalte for det?
  • Øget selvstændighed
    Afsendelse

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til mere selvstændighed?
  • Øget livskvalitet
    Afsendelse

    I hvor høj grad mener du, at hjælpemidlet bidrager til at øge livskvalitet?
Kommentarer Bedømmelse 0 (0 anmeldelser)
Scroll til toppen